Verbouwen 123

1. Hoe wilt u wonen?

1 Hoe wilt u wonen?

In deze eerste fase mag u even lekker wegdromen. Breed oriënteren en zien wat er vandaag de dag allemaal al mogelijk is om comfortabel en zorgeloos te wonen. Zo krijgt u een steeds concreter beeld van wat u nu graag in uw huis wilt aanpassen en wat misschien later noodzakelijk is.

Inspiratie

Laat u inspireren op Thuiscomfort.nl. In de online demonstratiewoning treft u in ieder vertrek ideeën en tips aan voor comfortabel, zorgeloos en aangepast wonen. Praktisch en verrassend. Met de producten en technische oplossingen van nu op een rij. Verzamel de beste ideeën en oplossingen en schrijf ze op in een wensenlijst. 

Weten wat u écht wilt

Deel uw ideeën en oplossingen met uw familieleden of vrienden, om te horen wat zíj vinden. Als u helemaal tevreden bent, kunt u uw wensenlijst doorsturen naar een specialist of vakman bij u in de buurt.

Maar natuurlijk kunt u ook op een andere manier uw wensen kenbaar maken, bijvoorbeeld door uitgeknipte foto’s en artikelen op een vel papier te plakken en zo een moodboard te maken. Het gaat erom dat u weet wat u wilt. Maar óók wat u niet wilt! 

 

2. Selectie specialist

2 Selectie specialist

Als u weet wat uw wensen zijn, is het zaak een vakspecialist in te schakelen die alles voor u regelt. Van het aanbrengen van de juiste verlichting, comfortabel sanitair en antislipvloeren tot ingrijpende verbouwingen en zelfs complete aanbouwen. Thuiscomfort heeft voor u al vast een selectie gemaakt van specialisten bij u in de buurt. 

U heeft al een wensenlijst aangemaakt

1. Klik op de button Zoek specialist

2. Vul uw postcode of woonplaats in

3. Selecteer een van de specialisten bij u in de buurt

4. Deel uw wensen met de specialist.

U krijgt binnen twee werkdagen antwoord.

 

Waar moet u op letten?

Let bij de keuze van een specialist of vakman op de volgende zaken:

  • Informeer naar de specialismen van de vakman
  • Vraag naar referenties van comfortabel en levensloopbestendig wonen
  • Vraag meerdere vrijblijvende offertes aan
  • Let op de garantievoorwaarden
3. Advies en offerteaanvraag

3 Advies en offerteaanvraag

Heeft u via Thuiscomfort een contactverzoek gestuurd naar een vakspecialist? Dan neemt de specialist zo spoedig contact met u op. De specialist neemt telefonisch uw wensen met u door of maakt een afspraak om bij u thuis langs te komen. Betrek in overleg met uw installateur eventueel ook een ergotherapeut. Deze kan u adviseren welke aanpassingen het beste passen bij uw beperkingen. U heeft vanuit de WMO recht op 10 uur ergotherapie.

Vervolg
Zodra uw eisen en wensen in kaart zijn gebracht, spreekt de specialist met u af wanneer u een offerte mag verwachten en op welke wijze het nu verder gaat. Zet uw vragen vooraf op papier. Dan weet u zeker dat u al uw vragen heeft gesteld, voordat de specialist met uw offerte aan de slag gaat. 

Vraag om duidelijkheid
Van uw vakman mag u duidelijkheid verwachten. Vindt u het advies of de afspraken niet helder. Vraag dan om een toelichting. Vraag bij eventuele mondelinge beloften om een schriftelijk te bevestigen. Spreek ook een uiterste datum af waarop u de offerte kan verwachten. Zo voorkomt u problemen achteraf.

Ontevreden?
Reageert een specialist die u via Thuiscomfort heeft gevonden niet binnen de termijn van twee dagen? Of vindt u dat u niet goed bent behandeld? Laat ons dit dan alstublieft weten.

4. Offerte en bouwtekeningen

4 Offerte en bouwtekeningen

In de offerte zijn uw eisen en wensen omgezet in concrete oplossingen, inclusief het bijbehorende prijskaartje. Is er sprake van een grotere of ingrijpende verbouwing of aanbouw? Dan moet er een bouwtekening aan de offerte zijn toegevoegd. 

Adviesgespek

Als het goed is, heeft de specialist op basis van uw wensenlijst en mondelinge toelichting een duidelijk idee gekregen van uw eisen en wensen. In dat geval zal de offerte ook concreet en gedetailleerd zijn. Heeft de specialist u nog geen gedetailleerde vragen kunnen stellen of uw woning bezocht? Dan zal de offerte waarschijnlijk alleen een ruw voorstel bevatten, met een globale kostenindicatie.

Offerte beoordelen

Neem rustig de tijd om de offerte te beoordelen. Vraag een specialist om uitleg als er iets onduidelijk is en schroom niet om zaken zo nodig te laten aanpassen. Nu kan dat nog, als straks uw bad- of woonkamer is verbouwd, gaat dit een stuk lastiger.

Kijk bij het beoordelen van een offerte niet alleen naar het eindbedrag, maar let op zaken als:

  • duurzaamheid van de aangeboden oplossing(en)
  • tijd die het kost om deze in uw woning aan te brengen
  • geleverde service
  • garanties op producten en installaties, eventuele nazorg
  • betalingscondities
  • ‘klik’ die u met een specialist hebt

Heeft u meerdere offertes opgevraagd? Leg deze dan naast elkaar om een gefundeerde keuze te maken.

Tip: betaal niet het volledige verbouwingsbedrag vooruit. Betaal het laatste deel als alle werkzaamheden zijn afgerond. Mochten er nog 'open eindjes' zijn, heeft u het niet betaalde deel achter de hand als onderhandelingsruimte.

 

Bouwtekeningen2876601Large
5. Vergunningen en subsidie

5 Vergunningen en subsidie

Als u gaat verbouwen kunt u te maken krijgen met regels en welstandseisen van uw gemeente. Zo kan het zijn dat u een vergunning nodig heeft. Ook maakt u mogelijk kans op subsidie. Laat u zich hierover goed informeren.

Bestemmingsplan en welstandseisen

Bij een wat grotere verbouwing moet u rekening houden met het bestemmingsplan en welstandseisen van uw gemeente. De welstandseisen staan in de welstandsnota van uw gemeente. Het beschrijft de voorwaarden waaraan uw bouwplan moet voldoen. Het bestemmingsplan en welstandsnota treft u op de website van uw gemeente.

Vergunningen

Daarnaast kan het zijn dat u een omgevingsvergunning of watervergunning nodig heeft. Via omgevingsloket.nl van de Rijksoverheid controleert u snel of en welke vergunningen u nodig heeft. Heeft u een vergunning nodig of moet u een melding doen, dan kunt u deze ook via omgevingsloket.nl aanvragen.

Doe nu de vergunningscheck

Vraag een vergunning aan of doe een melding met uw DigiD

Informeer uw buren

Uw buren kunnen bezwaar maken tegen uw bouwplannen. Overleg daarom tijdig met uw buren. Daarmee kunt u problemen voorkomen. Komt u er met uw buren niet uit? Dan kunt u advies krijgen bij het Juridisch Loket.

Subsidies

Via de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) is het mogelijk bepaalde aanpassingen aan uw woning te laten financieren. De WMO wordt uitgevoerd door de gemeenten, die elk op eigen wijze invulling geven aan de regeling. Uw aanvraag dient u in bij het WMO-loket van uw gemeente.

Gaat u aan de slag met energieverbeteringen aan uw woning, dan maakt u ook kans op subsidie. Op energiesubsidiewijzer.nl ziet u voor welke subsidies u in aanmerking kunt komen.

Fiscaal voordeel

Hypotheekrente is in sommige gevallen fiscaal aftrekbaar, bijvoorbeeld als dit het gevolg is van de aanschaf van een nieuwe (zorg)woning of -flat, onderhoud of verbetering van uw huidige woning.

Staat uw woning op de Monumentenlijst? Dan gelden er eventueel nog andere, voordeligere regelingen. Hoe u deze kunt aanvragen en wat de voorwaarden zijn, staat op de website van het Restauratiefonds.

Subsidie voor woningaanpassingen
6. Financiering

6 Financiering

Kleinere aanpassingen aan uw woning betaalt u misschien direct met uw spaargeld. Voor andere, grotere aanpassingen geldt dat u deze misschien wilt laten financieren met een lening, een doorlopend krediet of een hypotheek. Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting adviseert de volgende opties:

Spaargeld
Het is financieel het meest voordelig om uw spaargeld aan te spreken voor een verbouwing. Dat hangt natuurlijk wel af van de verbouwingskosten en van uw eigen vermogen. Is uw bezit groter dan het grensbedrag in box 3 anno 2024: alleenstaanden € 57.000 of echtparen € 114.000? Dan wordt aanboren van uw spaargeld alleen maar interessanter. U betaalt tenslotte belasting over dit bedrag.

Uitbreiding van de hypotheek
Uitbreiding van de hypotheek kan ook, maar dan moet het, gezien de afsluitkosten en dergelijke wel gaan om een verbouwingsbedrag van minimaal € 25.000. Ook moet u rekening houden met een aflossingsperiode van 30 jaar.

Tip: bij de afsluiting van een hypotheek voor een nieuwe woning kunt u al beslissen een hypotheek voor een hoger bedrag in te schrijven dan u daadwerkelijk leent. Voor een verbouwing hoeft u dan geen extra kosten te maken voor de uitbreiding van de hypotheek (zoals notariskosten).

Een lening
Een persoonlijke lening loopt meestal maximaal 20 jaar. Houd er dus rekening mee dat u dan nog lange tijd betaalt voor een aanpassing aan uw woning. Is de verbouwing deze investering waard? Wanneer de lening wordt afgesloten voor verbetering van de eerste eigen woning, is de rente aftrekbaar.

Keuze financiering
Hoe u de verbouwing betaalt, hangt af van uw persoonlijke situatie. Misschien heeft u een bedrag gereserveerd, of kiest u voor lenen. Reken dan eerst uit of de rente en aflossing passen in uw begroting en of dat ook nog geldt in het geval van een inkomensachteruitgang.

Met het Persoonlijk Budgetadvies kunt u uw aflossingsruimte uitrekenen.

1082516_26942191
7. Uitvoering

7 Uitvoering

Op een gegeven moment geeft u de offerte akkoord; vergunningen en subsidies zijn geregeld en de financiering is rond. Dan maakt de specialist een afspraak om de gekozen oplossing(en) bij u thuis te installeren. Vergeet niet op het tijdstip van de afspraak te letten. De meeste vakspecialisten starten graag vroeg.

Oplevering

De vakman neemt zelf alle benodigde spullen mee, plaatst de gekozen oplossing en levert het geheel werkend op. U keurt het resultaat en geeft aan of u tevreden bent. Dit moet zo snel mogelijk gebeuren. Bent u tevreden? Dan kan het grote genieten beginnen.

Duurt de montage van een oplossing langer dan een dag, dan laat de specialist ’s avonds alles schoon en veilig achter.

Ontevreden?

Bent u niet tevreden. Meld dat direct aan de specialist. Hij heeft dan de kans om zijn werk te herstellen. Doet u dit niet, dan kunt u er later niet meer over klagen. Blijkt pas na een tijdje dat er iets niet goed is. Dan kan nog steeds de specialist of aannemer verantwoordelijk zijn. Ook dat moet u melden. Bijvoorkeur schirftelijk.

8. Nazorg

8 Nazorg

Nadat de vakman alles werkend heeft opgeleverd, kunt u er eindelijk mee aan de slag. Ook in deze fase is er een aantal zaken om rekening mee te houden. Zodat u echt optimaal van uw oplossingen kunt genieten.

Denk in de nazorgfase aan het volgende:

  • Vraag uw specialist om advies over het gebruik en de onderhoudseisen. Zodat u echt weet hoe alles werkt.
  • Noteer onderhoudsmomenten en garantietermijnen op uw kalender. Meestal kunt u tot drie maanden na oplevering alle gebreken kosteloos laten herstellen.
  • Bewaar uw contracten, telefoonnummers, garantiewijzen en vergunningen op een logische plek
  • Vraag uw specialist om een overzicht waar de leidingen lopen, voor het geval dat u gaat boren
  • Verhoog indien nodig uw opstal- en inboedelverzekering
  • Heeft u verder nog vragen, aarzel niet om contact met uw specialist op te nemen. Hij helpt u graag verder. 

Periodiek onderhoud

Denk ook aan periodiek onderhoud zoals de jaarlijkse controle van uw CV of liftsysteem. Voor alle soorten onderhoudswerkzaamheden zijn tegenwoordig abonnementsvormen mogelijk, zelfs op de schilder. Met een onderhoudsabonnement worden de werkzaamheden professioneel uitgevoerd en neemt de kans af dat u onverwacht hoge facturen ontvangt. Uw woning is altijd in een uitstekende conditie en de kosten worden over een langere periode gespreid.  Informeer bij uw specialist naar de mogelijkheden.

Zegt het voort...

Bent u tevreden over Thuiscomfort en de specialist die het werk heeft verricht? Vertel het anderen! Mondeling, per mail of op social media. U doet er ons en een ander een groot plezier mee.

 

Relaxed couple watching television