De herenfiets met stang gaat in de ban

Meneer op herenfiets in de regen

Veilig Verkeer Nederland (VVN) doet de herenfiets met stang in de ban. Althans, het dringende advies aan seniore mannen en vaders met jonge kinderen luidt: stap van die ouderwetse herenfiets en kies voor een damesmodel. Fietsen zonder stang moet het aantal verkeersgewonden terugdringen. 

Bij een val met een herenfiets belandt u eerder op uw hoofd

Uit onderzoek van het Zweedse Nationale Onderzoeksinstituut op het gebied van verkeer en transport, blijkt dat herenfietsen gevaarlijker zijn dan fietsen met een lage instap, zoals die van een damesfiets. Zo luidt de conclusie dat een fietser op een herenfiets meer voorover gebogen op de fiets zit, waardoor hij sneller op zijn hoofd belandt na een val. Daarnaast maakt de hoge stang het lastiger om af te stappen. Bij een damesfiets is het gemakkelijker om een been uit te steken bij een naderende valpartij. 

Senioren zijn minder flexibel en verliezen sneller hun evenwicht

Volgens een woordvoerder van VVN wordt op- en afstappen van de fiets lastiger wanneer mensen ouder worden. Zeker voor mannen met een herenfiets. Senioren zijn fysiek minder flexibel en verliezen daardoor sneller hun evenwicht. En áls ze dan vallen, is de afloop vaak ernstig. 

Senioren vallen (nog) vaker met e-bike

Ook VeiliheidNL deed onderzoek naar senioren en fietsveiligheid. Hieruit blijkt dat senioren vaker vallen bij op- en afstappen, en dan met name van een e-bike. Een fiets zonder stang en met lage instap zou daarom voor iedereen veiliger zijn. 

'Het idee van herenfietsen stamt uit de negentiende eeuw'

Jongerenorganisatie TeamAlert vindt de hoge stang sowieso ontzettend achterhaald. "Het idee van zulke fietsen stamt uit de negentiende eeuw, toen deze constructie nog nodig was om ervoor te zorgen dat de fiets stevig genoeg was. Inmiddels zijn damesfietsen net zo stabiel als herenfietsen, ondanks de andere bouw", zegt Juliën L'Ortye, persvoorlichter van de organisatie. 

'Ook met een stang kunt het risico op vallen verkleinen'

"Dit onderzoek is betrouwbaar", zegt Peter van der Knaap, directeur van het nationaal wetenschappelijk instituut voor verkeersveiligheidsonderzoek (SWOV). Hij noemt het hardere vallen door de stang een serieus probleem, maar toch blijft hij genuanceerd. "Ook met een stang zijn er genoeg maatregelen te nemen om de risico's op vallen te verkleinen." Zo kunnen heren het zadel lager zetten en de fiets zo stabiel mogelijk houden door er niet teveel zware tassen aan te hangen.

Gebruik smartphones tijdens fietsen is veel gevaarlijker

De hoge stang is niet de grootste zorg, volgens de SWOV. Telefoneren of appen op de fiets, te weinig handhaving van verkeersovertredingen en minder goede infrastructuur zijn een groter probleem. Toch helpen alle kleine beetjes, dus mannen kunnen maar beter de switch naar de opoefiets maken. 

'We adviseren oudere mannen nu al een fiets met lage instap'

De Fietsbond ondervindt al langere tijd dat senioren vaker kiezen voor een fiets met lage opstap. Douwtje de Vries van de bond: "We adviseren bij onze fietslessen oudere mannen nu al een fiets met lage opstap te kiezen. We spreken dan ook van diamantframe en fiets met lage opstap. De termen heren- en damensfietsen zijn niet meer van deze tijd."

Damesfiets ís al iets populairder

De verschuiving van de verkoop van heren- naar damesfietsen is al voorzichtig zichtbaar. "Het aantal verkochte damensfietsen staat op 60 procent tegenover 40 voor de herenfiets", zegt Van der Knaap van de SWOV. 

Beweegt u nog als een acrobaat? Dan is er niets aan de hand!

Uiteindelijk weet u het beste op welke fiets u het liefste de wereld verkent. Zolang u zich kunt bewegen als een acrobaat is er weinig aan de hand met de herenfiets. Gaat op- en afstappen wel ineens wat lastiger? Dan kunt u altijd nog switchen naar een lager instapmodel. Komkommernieuws over en uit.

Wat vindt u van dit nieuws? Is de stang echt zo gevaarlijk?

10 tips om (bijna) ongemerkt aan uw conditie te werken

Blijf op de hoogte met Thuiscomfort

Schrijf u nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief