Een monteur op de stoep vóórdat uw apparaat stuk is. Dat kan al!

Slimme apparaten sturen data naar de cloud. Monteurs zien dan wanneer zij een onderhoudsbeurt nodig hebben of stuk zijn.

Wat is er mooier dan een monteur die vóórdat er een storing in uw CV-ketel plaatsvindt, op uw stoep staat. Dit omdat deze anticipeert op de data die uw CV-ketel de cloud instuurt. De monteur lost het technisch mankement op vóórdat het een probleem is. 

De monteur lost een (toekomstig) probleem op dankzij online data van een slim apparaat

Slimme apparaten hebben veel voordelen. Voor u, omdat u er energie mee bespaart én het comfort oplevert. Maar ook voor servicemonteurs, omdat zij via de online informatie die de apparaten opslaan zien waar een storing ontstaat of kan ontstaan. Ook ziet hij aan deze online data wat het probleem precies is zorgt hij van te voren voor het juiste gereedschap. Op deze manier voert een monteur preventief onderhoud uit of lost hij een probleem op voordat u er last van ondervindt. 

Slimme apparaten anticiperen op u. De monteur op uw slimme apparaat

Slimme apparaten versturen data naar de cloud. Dit fenomeen heet ‘Internet of Things’. Deze apparaten zijn constant verbonden met het internet. Voorbeelden hiervan zijn een slimme thermostaat, een slimme HR-ketel, zonnepanelen, een zonneboiler maar ook interactieve televisie.

Meer en meer huishoudelijke apparaten zijn in de toekomst aangesloten op het internet. Deze apparaten ‘weten’ dankzij de internetverbinding wanneer u het apparaat gebruikt en wanneer niet. Een slimme thermostaat leert bijvoorbeeld wanneer u gewoonlijk de verwarming uitzet. Zo anticipeert hij al kort na aanschaffing op uw wensen en gewoontes. U heeft dan verder geen omkijken meer naar de verwarming. En zo leren steeds meer slimme apparaten van uw dagelijkse routine. Zij werken dan zonder uw tussenkomst zelf (als u dat wilt) én ze sturen technische data de cloud in. Deze data kan de fabrikant inzien zodat een mankement snel ontdekt wordt. Maar ook steeds meer servicemonteurs maken gebruik van deze technische informatie. Op die manier zien zij op afstand al waarom uw CV-ketel, slimme thermostaat of zelfs slimme koelkast een storing heeft. 

Steeds meer huishoudelijke apparaten zijn verbonden met het internet

30 procent van de monteurs gebruikt data-analyse al proactief

De data van slimme apparaten kunnen de fabrikant en de installateurs dus inzien zodat een mankement snel ontdekt wordt. En het juiste gereedschap is bij de hand. Het zal niet de eerste keer zijn dat een monteur pas in uw woning ontdekt wat het mankement is en dat hij hier niet de juiste apparaten voor bij zich heeft. Frustratie voor u én de monteur.

In de toekomst wordt het steeds gebruikelijker dat een servicemonteur via deze data kan inschatten of een apparaat een onderhoudsbeurt nodig heeft óf tegen een storing aanloopt. Bijna 30 procent van de servicemonteurs gebruikt inmiddels de data-analyse proactief om voorspellend onderhoud te plegen. 

Bron: CTB onderzoek

Praat mee over dit onderwerp op Facebook!

Alles wat u nu minder uitstoot, telt dubbel

Aanmelden nieuwsbrief

Vul Description in gelinkte pagina