Uitbesteden kluswerk wint aan populariteit

Schilderwerk in de woonkamer

Bouwmarkten in Nederland staan onder druk omdat consumenten steeds minder vaak zelf klussen. Jongere generaties hebben er geen lol in en ze zijn vaak ook niet handig. Ouderen zijn wel handig, maar hebben fysieke beperkingen, waardoor zij vaker professionele krachten inschakelen. 

‘Onhandige types’ veroorzaken daling omzet bouwmarkten

Naast onhandige types zijn er andere factoren die zwaar weer veroorzaken voor de sector, zo meldt ABN AMRO in een trendrapport. Zo hebben huizenkopers minder geld voor verbouwing omdat ze steeds meer eigen vermogen moeten inbrengen om de aankoop van een woning te financieren.

Daarnaast opereren bouwmarkten in een vechtmarkt, waar grote multinationals scherpe prijzen kunnen berekenen omdat ze groot kunnen inkopen en daarbij meer kortingen kunnen bedingen.

Kennis biedt kansen

Van de 970 bouwmarktvestigingen begin 2007, waren er begin 2014 nog 850 over. Inmiddels staat de teller op 785, staat in het rapport. Toch ziet ABN AMRO kansen voor bouwmarkten, nu niet alleen de huizenmarkt maar ook de consumentenbestedingen aantrekken. Bouwmarkten zouden moeten inzetten op expertise en een persoonlijke benadering, juist nu er steeds meer eenpersoonshuishoudens zijn. Uit onderzoek blijkt dat voor 29 procent van de consumenten de kennis van het personeel aanleiding is om naar een bouwmarkt te gaan. 

Enquête uitbesteden kluswerk

Naar aanleiding van het rapport willen wij graag van u weten welke klus(sen) u het liefst uitbesteedt. Gaat u voor geen goud het dak op? Hebt u twee linkerhanden als het op elektrawerk aankomt? Of laat u een nieuwe badkamer plaatsen sowieso over aan de vakman? We horen het graag. Klik hier om uw minst favoriete klus aan te geven.

Enquete uitbesteden kluswerk

Thema's

Gratis advies of prijsopgave?

Kies voor het gemak en de zekerheid van een Thuiscomfort-partner bij u in de buurt