Eenderde van de ouderen schakelde in het afgelopen half jaar een vakman in

Loodgieter plaatst watermeter

Het afgelopen kwartaal heeft 21 procent van de Nederlanders een klus uitbesteed. Schilderklussen blijven het populairst, gevolgd door tuinonderhoud of -aanleg en het plaatsen van een CV-ketel. Vooral 65-plussers hebben afgelopen halfjaar veel klussen door een vakman uit laten voeren: 33 procent. Dit meldt Werkspot deze week op basis van de Klusmonitor over het eerste kwartaal van 2016.

Het aantal mensen dat verwacht het komende half jaar een klus uit te besteden, is volgens Werkspot gestegen met 330.000 (2,5 procent) ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In totaal zegt 26 procent van de Nederlanders een vakman in te gaan huren voor een klus in het komende halfjaar. Dit houdt in dat er het komende halfjaar 3,4 miljoen klussen uitbesteed worden.

Huizenmarkt versus klusmarkt

Een belangrijke indicator van het aantal uitbestede klussen is de woningmarkt. Zowel de NVM als deWoningmarktmonitor van ABN AMRO laten zien dat woningverkopen sterk zijn gestegen begin 2016. De NVM berichtte begin deze maand dat in het eerste kwartaal van dit jaar 34.180 bestaande koopwoningen van eigenaar wisselden, bijna 20 procent meer dan in 2015.

Op de huizenmarkt presteren de stedelijke gebieden, vooral Amsterdam, Leiden, Utrecht en Groningen, erg goed. Ook hier zijn overeenkomsten te zien met de klusmarkt. Zo is de provincie waarin de komende zes maanden de meeste klussen uitbesteed worden, de provincie Groningen met 36 procent van de inwoners. De provincies waarin de meeste schilderklussen op stapel staan, zijn Utrecht, Groningen en Noord-Holland. Deze plekken staan ook bovenaan in de lijst bij klussen als stucwerk en het plaatsen van een op- of aanbouw.

Klusmarkt anno 2016

Wanneer mensen een klus willen uitbesteden, is het via-via-kanaal het grootste middel dat ingezet wordt voor het vinden van een vakman. Dit kanaal vertoont echter wel een dalende trend. Sinds vorig jaar is dit percentage met 12 procent gedaald. Online opties worden als alternatief ingezet. Vooral het zoeken via websites van vakmannen is populairder geworden.

Ook het gemiddelde klusbedrag zit in een opwaartse spiraal. Momenteel betalen consumenten gemiddeld € 3.755,- voor een klus. In dezelfde periode vorig jaar was dit nog € 2.655,-. De meeste mensen die hun vakman via vrienden of familie vinden, betalen tussen de 100 en 500 euro voor hun klus (20 procent), net als de mensen die zoeken via Google (31 procent). Mensen die hun klus op een website plaatsen waarna ze voorstellen van bedrijven toegestuurd krijgen, spenderen meestal tussen de 2000 en 5000 euro (35 procent). Bijna een kwart (23 procent) van de mensen die de vakman via zijn eigen website vindt, besteedt het meest en geeft meer dan 5000 euro uit.

Ouderen gebruiken reviews nauwelijks

Uit de Klusmonitor komt daarnaast naar voren dat steeds meer consumenten veel waarde hechten aan online reviews. 41 procent van de respondenten bekijkt online reviews en laat hierdoor zijn of haar mening beïnvloeden. Een jaar geleden was dit percentage nog 36. Vooral in de leeftijdsgroep 18 tot en met 54 wordt er veel gebruik gemaakt van reviews. Ouderen zetten dit middel minder vaak in om hun keuze op te baseren. Slechts 27 procent van de 65plussers gebruikt online reviews om een vakman te selecteren. 

Bron: Werkspot

Gratis advies of prijsopgave?

Kies voor het gemak en de zekerheid van een Thuiscomfort-partner bij u in de buurt